top of page

Waarom ik heb gekozen voor het mbo en niet voor de havo

Cum laude geslaagd voor vmbo-t en dan alsnog naar het mbo, maar waarom?



Toen ik op de basisschool zat, werd het me duidelijk dat mensen niet dachten dat ik het heel ver zou schoppen; dat was tenminste het gevoel dat ze me gaven. Ik zat niet lekker in mijn vel en dat weerhield me van het leren. Het advies? Vmbo kader – theoretisch; maar mijn ouders en ik wisten dat vmbo-t me hoe dan ook zou lukken. Echter merkte ik wel dat er nog een rare sfeer hing rondom vmbo kader – theoretisch, alsof het veel beter zou zijn om naar de havo te gaan.


De eerste 2 jaar gingen wat stroef; maar nadat ik meer aan mijn zelfacceptatie ging werken, ging het leren ook een stuk beter. Het leren van nieuwe dingen is iets wat ik graag deed (en nog steeds doe) en mijn cijfers en motivatie stegen enorm. Dicht tegen het afronden van het vmbo stond ik voor een belangrijke keuze; naar de havo of het mbo?


Toen een vriendin alle mogelijke mbo opleidingen voor haar op tafel had gelegd, raakte ik al meteen geïnteresseerd in de opleiding “assistent manager internationale handel” op het Summa College te Eindhoven. Ik zat toen pas in het derde leerjaar van vmbo-t en zat in tweestrijd; naar de havo of het mbo? Naarmate ik er meer over ging nadenken kwam ik tot de conclusie om havo te gaan doen, omdat ik dacht dat dat mij verder zou brengen.


Toen kwam het moment dat ik me realiseerde dat mbo wellicht toch een optie was. Ik ging naar open dagen en kwam erachter dat ik meer interesse had in het vakgebied internationale handel dan in de havo. Echter bleef het idee dat mbo “minder” zou zijn, in mijn hoofd hangen. Ik heb toen de keuze gemaakt om mij zowel aan te melden voor de opleiding op het Summa College als de keuze open houden om naar de havo te gaan. Net voor dat ik geslaagd was heb ik toen alsnog gekozen om naar het mbo te gaan. Waarom? Omdat ik graag iets wilde leren waar ik oprecht interesse in had. Ook had ik het gevoel dat ik mezelf op het mbo heel goed zou kunnen ontwikkelen.


Toch vonden mensen het wat vreemd dat ik naar het mbo ging, ik was namelijk cum laude geslaagd en dan neem je toch de kans om door te stromen naar de havo? Ik ben blij dat ik die keuze toen niet gemaakt heb. Inmiddels zit ik in het derde en laatste leerjaar van mijn mbo opleiding en ik kan met trots zeggen dat ik al enorm veel bereikt heb en mezelf veel heb ontwikkeld. Dit had ik op de havo niet kunnen doen.


Ik ben persoonlijk sterk ontwikkeld en ik heb veel meer zelfvertrouwen dan eerst. Door het leren van een beroep ben ik er ook achter gekomen waar mijn interesses liggen en heb ik kunnen werken aan mijn passie. Dankzij het vak ondernemerschap kan ik goed nadenken over de volgende stappen met mijn blog AlopecianGirlboss, waarbij ik andere probeer te helpen naar zelfacceptatie. Doordat het mbo mij een steuntje in de rug heeft gegeven om achter mijn passie aan te gaan heb ik ook veel gave dingen kunnen en mogen doen:

· Artikelen in Women’s health magazine/online, Mijn Geheim en in GRAMMIE.

· Ik heb mogen spreken op het evenement Tell To Inspire in Haarlem.

· Ik heb een super gave buitenlandstage gehad in Duitsland.

· Ik ben ambassadrice geworden van het Summa College!

· Ik ben deelneemster van “Dit is mbo”, om de mbo ambassadeur van Nederland te worden!


Bovenal heb ik gemerkt dat ik met mijn blog en Instagram account een verschil heb kunnen maken en andere heb kunnen helpen, iets wat voor mij van groot belang is.


Al deze ervaringen zou ik nooit gehad hebben als ik naar het advies had geluisterd van andere mensen en ik ben het mbo hier enorm dankbaar voor. Mbo is zo veel meer dan zijn/haar reputatie en ik ben dus ook een hele trotse mbo ambassadrice.



Het gehele traject van “Dit is mbo” is zo ontzettend gaaf en ik voel me dan ook zeer dankbaar dat ik dit mag meemaken. Voor mij is het vooral belangrijk leerlingen te ondersteunen naar zelfacceptatie, het geloven in jezelf en lekker in je vel zitten. Ik vind namelijk persoonlijk dat lekker in je vel zitten de basis van alles is! Ik hoop dat ik hierbij een bijdrage mag en kan leveren.


Wat ik alle leerlingen van het mbo (en andere) wil meegeven is; geloof in jezelf en doe waar jij je goed bij voelt! Ga achter jouw passie aan en ga iets doen wat je leuk vindt. Wees lekker jezelf en ben daar trots op. Ik heb expres gekozen de foto's zonder mijn haarwerk te maken; om te laten zien dat uniek zijn ook mooi is, dus wees niet bang om jezelf te laten zien.


Mbo is een enorme kans om jou hier mee te helpen en je klaar te stomen voor wat de toekomst je brengt.

Volg de spannende wedstrijd van “Dit is mbo” via: http://YOUTUBE.COM/DITISMBO


En bekijk mijn persoonlijke profiel via: https://www.ditismbo.nl/ambassadeurs/2019/anne-teerink


Bedankt voor het lezen en wellicht tot snel!


With love,


Anne

AlopecianGirlboss


298 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page